Komentarz Prezesa KRLW dr Tadeusza Jakubowskiego podsumowujący miniony miesiąc (zamieszczony w „Życiu Weterynaryjnym” listopad 2011)
STRUKTURA NADZORU WETERYNARYJNEGO W UNII EUROPEJSKIEJ
więcej – więcej – plik w formacie PDF
Od wielu lat prowadzona jest w naszym środowisku dyskusja o zasadach funkcjonowania nadzoru weterynaryjnego w zakresie szeroko pojmowanej ochrony zdrowia publicznego. Wykonywany on jest poprzez monitorowanie i zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz nadzór nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. Zadania te realizowane są w krajach Wspólnoty Europejskej oraz w tzw. krajach trzecich spoza UE w różnych strukturach krajowych. W najbliższych publikacjach będę starał się przedstawić funkcjonowanie nadzorów weterynaryjnych w poszczególnych krajach Europy.
NIEMCY
PUBLICZNA SŁUŻBA WETERYNARYJNA NA POZIOMIE FEDERALNYM
Organizacja i podział obowiązków publicznej służby weterynaryjnej na poziomie federalnym podporządkowane są strukturom federalnym Republiki Federalnej Niemiec.
STRUKTURA
MINISTERSTWO ŻYWNOŚCI, ROLNICTWA I OCHRONY KONSUMENTA
· DYREKCJA GENERALNA (3): Bezpieczeństwo Żywności i Służba weterynaryjna
o DYREKCJA (32): Zdrowie Zwierząt i Higiena Żywności
§ WYDZIAŁY:
ü 314: Ogólne zagadnienia związane z bezpieczeństwem żywności, zagadnienia prawne związane z działaniem Dyrekcji 31
ü 318: Żywienie zwierząt, pasze dla zwierząt
ü 321: Dobrostan zwierząt
ü 322: Hodowla zwierząt i postępowanie ze zwierzętami hodowlanymi
ü 324: Krajowe Centrum Zarządzania Kryzysem dla potrzeb Zwalczania Chorób Zwierząt, Chorób Zwierząt mających wpływ na handel
ü 326: Leki weterynaryjne, pozostałości w żywności pochodzenia zwierzęcego
ü 327: Zagadnienia prawne związanie z działaniem Dyrekcji 32
ü 328: Higiena żywności, handel żywnością pochodzenia zwierzęcego
ü 329: Higiena mięsa
o DYREKCJA 31 “Bezpieczeństwo żywności” zajmuje się zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt / paszami dla zwierząt, monitorowaniem żywności i pasz, jak również zarządzaniem ryzykiem związanym z żywnością.
Dyrektor stojący na czele Dyrekcji 32 jest jednocześnie:
o Delegatem do OIE
o Głównym Lekarzem Weterynarii RFN
Federalne Ministerstwo Zdrowia i Ubezpieczeń Społecznych odpowiedzialne jest za szkolenia lekarzy weterynarii. Jest również odpowiedzialne za dopuszczanie do handlu leków weterynaryjnych.
WOJSKOWE SŁUŻBY WETERYNARYJNE
W zakresie działań Federalnych Sił Zbrojnych, wszelkimi sprawami weterynaryjnymi zajmuje się Główny Lekarz Armii.
Na poziomie federalnym, wojskowa służba weterynaryjna podlega pod Ministerstwo Obrony.
ZARZĄDZANIE RYZYKIEM W PRZYPADKU CHORÓB ZWIERZĄT
Zadania podzielone są w następujący sposób:
1. KRAJOWE CENTRUM ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W PRZYPADKU CHORÓB ZWIERZĄT
Do jego zadań należy:
§ Monitorowanie i ocena sytuacji w kraju i za granicą
§ Zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób
§ Sprawy związane z notyfikacją chorób na terenie kraju i za granicą
§ Statystyki dotyczące rozwoju choroby i sytuacji w kraju
§ Sprawy związane z Federalnym Planem Zarządzania w Chorobach Zwierząt.
§ Organizowanie Paneli Eksperckich w sprawie Zapobiegania Chorobom Zwierząt
§ Zarządzanie Wojskowym Oddziałem Specjalnym ds. Kontroli Chorób Zwierząt
§ Zarządzanie Wojskowymi Oddziałami Specjalnymi ds. Zarządzania Ryzykiem na poziomie sekretariatu i na poziomie technicznym.
2. WOJSKOWY ODDZIAŁ SPECJALNY DS. KONTROLI CHORÓB ZWIERZĄT, jako Grupa Wykonawcza reprezentująca Rząd Federalny
Do jego zadań należy:
§ Sporządzanie zaleceń odnośnie najgroźniejszych chorób zakaźnych zwierząt, szczególnie z uwzględnieniem spraw międzynarodowych i postępowania na granicach
§ Zbieranie i ocena danych epidemiologicznych
§ Przegląd standardów istniejących w poszczególnych Landach, w zakresie wdrażania elementów zwalczania chorób zwierząt i ich aktualizacja
§ Sporządzanie propozycji dla urzędów zaangażowanych w działania i jednostek operacyjnych odnośnie systemów szybkiej wymiany informacji, szczególnie pomiędzy Landami, jak również z Komisją, UE i krajami trzecimi.
§ Sporządzanie i aktualizowanie listy osób, które mogą zasilić grupy działające w poszczególnych Landach w chwili wybuchu epizoocji (stan kryzysowy).
§ Opracowywanie i aktualizacja „podręczników zaponiegania chorobom zwierząt”
§ Składanie propozycji odnośnie zdolności diagnostycznych
§ Zalecenia odnośnie mobilnych centrów zarządzania
§ Organizacja spotkań grup eksperckich w czasie kryzysu
Podobne działania mają miejsce również w przypadku kryzysów dotyczących Bezpieczeństwa Żywności. Przy czym biorą w nich udział specjalne jednostki Ministerstwa, a nie wojsko.
PUBLICZNA SŁUŻBA WETERYNARYJNA NA POZIOMIE LANDÓW
Na poziomie Landów, administracja weterynaryjna składa się z:
1. Ministra / Senatora, odpowiedzialnego za służbę weterynaryjną w roli Landowego Zwierzchnika Weterynaryjnego – Nadrzędna Władza Weterynaryjna w Landzie.
Odpowiedzialny za:
§ Nadzór, planowanie, wyznaczanie zadań, koordynowanie i wydawanie instrukcji, w zakresie wszystkich spraw weterynaryjnych w danym Landzie.
§ Jeżeli nie istnieją przepisy Federalne lub są w danym zakresie niewyczerpujące, nadrzędna władza weterynaryjna ustala wytyczne prawne i administracyjne, konieczne do wykonywania zadań przez służbę weterynaryjną.
§ Zapewniają udział lekarzy weterynarii w działaniach na poziomie Landów, jak również w działaniach innych urzędów i przemysłu, zgodnie z wymogami, oraz nadzorują Oficjalne Stowarzyszenie Weterynaryjne i Fundusz na rzecz Chorób Zwierząt.
§ Istnieje 16 tego typu stanowisk w Niemczech.
2. Komisarza Regionalnego lub innego urzędnika o tym samym zakresie kompetencji na średnim poziomie administracji, spełniającego rolę Pośredniego Urzędnika Administracji (nie we wszystkich Landach).
Odpowiedzialny za:
§ Nadzór i wydawanie poleceń
§ Koordynowanie, wydawanie zaleceń i instrukcji na poziomie dystryktu
§ Zapewniają współpracę ze wszystkimi agencjami zaangażowanymi na średnim poziomie administracyjnym.
§ Istnieją 32 dystrykty administracyjne w Niemczech
3. Biuro Weterynaryjne na poziomie Dystryktu lub Miasta – najbardziej podstawowy poziom w administracji weterynaryjnej w Landzie.
Odpowiedzialny za:
Planowanie, organizację, administrowanie, koordynowanie zadań służb weterynaryjnych i wdrażanie działań, w porozumieniu ze służbami zdrowia publicznego i innymi organizacjami rolniczymi.
Istnieje 436 jednostek podstawowych służb weterynaryjnych w dystryktach i miastach w Niemczech.
Istnieją również Państwowe Weterynaryjne Centra Dochodzeniowe, w liczbie 36 w Niemczech, jak również Centra Nadzoru nad Produkcją Mięsa i Posterunki Kontroli Granicznej.
W Dolnej Saksonii, Nadrenii Północnej – Westfalii, Schlezwigu – Holstein i Bawarii istnieją również Instytuty Rolnicze wykonujące badania laboratoryjnej i wykonujące usługi z zakresu zdrowia zwierząt – badania i działania z zakresu postępowania ze zwierzętami (w Bawarii jest to organizacja zarejestrowana jako Bawarska Służba ds. Zdrowia Zwierząt).
AUSTRIA
ü Centralna Administracja Weterynaryjna, będąca strukturą podległą Ministerstwu Zdrowia, Rodziny i Młodzieży.
ü 3 departamenty, zarządzane przez Głównego Lekarza Weterynarii.
ü 9 regionalnych oddziałów administracyjnych w poszczególnych krajach związkowych (odpowiedniki wojewódzkich inspektoratów). W ich ramach 1 departament, zarządzany przez odpowiednik Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii (Provincial Veterinary Officer, PVO – Lekarz Kraju Związkowego).
ü 99 lokalnych oddziałów administracyjnych (odpowiedniki powiatowych inspektoratów) zarządzane przez District Veterinary Officer, DVO – „Powiatowy” Lekarz Weterynarii. Organ wykonawczy, podlegający oddziałowi regionalnemu.